Markera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktiv
 

Det är så smidigt med Facebook, "allt och alla finns ju där, och det är gratis"

Gratis? Hur då tänkte du?
Det kostar inga avgifter, inte medlemskap men hur får Facebook, som ju är börsnoterade, in sina pengar?
Har du tänkt på det?
Reklam! Givetvis, men många använder Adblocker och än så länge tillåter Facebook det, nyhetssidor gär likadant, de lever på prenumerationer (som blir allt färre) och på reklam på webbsidorna.
Det är ändå webbsidorna som ger oss den där direkta, snabba nyhetsflödet som gör oss "delaktiga" i världens händelser.

Men om företaget inte får in sina annonsintäkter, hur ska de då kunna tjäna pengar och redovisa vinster för sina aktieägare?
Tja, ett sätt är att göra som regeringar, spioner, och andra, de kartlägger var och en av oss, "riktad reklam" kallar man det sedan. Fortfarande går det inom lagens råmärken....

Men när ett företag, låt oss säga Facebook, samlar på sig information om en och samma person, för det gör dom, de kartlägger var och en av oss som använder oss av tjänsten Facebook, de kartlägger ner till minsta möjliga och de lagrar det i databaser, de kan enkelt plocka ut vilka grupper jag tillhör, även om jag inte ens vet om det själv, de kan enkelt se vilket parti jag kommer att rösta på och de kan utan tvekan påverka mig att rösta på dom, eller få mig att svänga och välja ett annat parti. Tro mig, lobbyism är inget nytt, det nya är att vi numera läser det och får det presenterat som sanningar, i text. Det vi läser har vi en stor tendens att tro på.

Ett stort företag, Google, Facebook med flera som "får" så mycket information gratis av användarna, religion, politisk tillhörighet, ålder, kön, antal barn, kommande barn, reseplaneringar, inköp, vad man har för hobbies osv osv..... Får en stor mängd data de kan spara. Eller spara och sälja.
Dina, mina, våra egenskaper, hobbies, inköp av fordon, hus, vapen med mera är hårdvaluta.
Det går inte ens enkelt beskriva hur stort detta är, hur mycket information som säljs av företag som Facebook.

Hur blev det så så? Har det alltid varit så?
Många söktjänster har ju utnyttjat detta länge, så vi får riktad reklam, Facebook har ju även dom utnyttjat sökresultat. Något bland det roligaste jag vet är när jag HAR beställt en pryl, senast en ljusramp till en av bilarna. Efter att köpet var klart överöstes jag med reklam om just..... ljusramper!

Doh! Har ju redan beställt, hämtat ut och monterat ljusrampen....
Nu ska det erkännas att det nog kommer bli minst en ramp till, en något kortare som ska passa in i fronten på en Honda.
Men jag har redan bocka i vilken och varifrån sååååå reklamen känns oviktig just nu.


Nej, men detta med att man säljer sig på nätet iomd att man använder Facebook.... Det är nog bara att hoppas på en förändring.... Ja, jag har installerat Facebook Container, men tror inte det kommer hjälpa speciellt mycket....

Länk till FaceBook Container om du själv vill minska läckaget: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/facebook-container/

Behöver du och jag bry oss? Tjaaa..... Kanske.... Eller, det är kanske redan försent.

Comments powered by CComment